Min sundhed handler ikke om mad – De tre vigtigste ting, jeg gør for mig selv

 
Min sundhed handler ikke om mad - 3 tips til større mental sundhed. Af Marie Steenberger.

Jeg får ofte kommentarer som ”du har sådan en flot hud, det må være fordi du spiser så sundt” eller ”spiser en ernæringsekspert som dig virkelig også kage?!!”

Når man som mig beskæftiger sig med sundhed og ernæring, så skal man være forberedt på, at alle har en mening om dig, din mad, din krop og din sundhed. 

Men sundhed for mig handler faktisk meget lidt om mad. Altså jeg kan godt lide mad - også ”sund” mad. Men for mig er det min mentale sundhed, der er den vigtigste. Og den bruger jeg en del tid på at pleje. For uden den, skrider omsorgen og selvkærligheden til mig selv.

Så får mad og motion pludselig for meget betydning i den forstand, at det bliver mad og motion, der skal være selvomsorg. (Hvis ikke du allerede selv har erfaret det, så trøster gulerødder ikke så meget som chokolade og hvidt brød. Og selvom det smager godt, så er det ikke det, der giver overskuddet tilbage – i hvert fald ikke på det følelsesmæssige plan)

For mig gælder det om at bygge et sundt mentalt fundament i de gode perioder, hvor jeg har overskud, simpelthen for at være rustet til at passe godt på mig selv i perioder, hvor der er pres på enten inden i- eller udenfor mig selv. Du kan læse senere i nyhedsbrevet, hvordan jeg gør. 

Du kan ikke løse problemet midt i problemet

Alt for mange kontakter mig først, når de har det rigtig skidt, hvor de kæmper med maden, med vægten, med tankerne og følelserne. Her er smerten størst og dermed selvfølgelig også motivationen for at komme af med det, der gør ondt. Fikse det og ordne det, så livet kan blive godt igen. 

Men at fikse problemet, når problemet er størst, er rigtig svært. Her er du din egen værste modstander. For alt larmer inden i. De selvkritiske tanker og følelser buldrer der ud af, og din lyst til at slukke for kontakten er så stor, at maden bliver uimodståelig, fordi den dulmer. 

En selvkærlig praksis

Derfor er det vigtigt for din fysiske sundhed, at du arbejder med dig selv i perioder, når det går ”godt” og hvor du har overskud og egentlig er glad for dig selv og din krop.
 
Med ”at arbejde med dig selv” mener jeg, at du opbygger en praksis, der støtter dig i at bygge dit eget stabile fundament. Det fundament der skal bære dig, når livet bliver svært. For det gør det. Sådan er livet. Det indeholder en vis portion op og nedture. 


En praksis handler ikke om at fjerne nedturene. En praksis hjælper dig til at forholde dig til nedturene på en anden og mere selvkærlig måde, hvor du tager dig ordentligt af dig selv både i din indre dialog og i din færden i hverdagen. 


Her kan du få inspiration til, hvordan jeg selv passer på mig selv. Det er ikke altid jeg får gjort min praksis. Men jeg ved, at når jeg gør det, så får jeg det godt. 

De tre vigtigste ting, jeg gør for mig selv

1.  Meditation

Jeg bruger 20 minutter om dagen, efter børnene er blevet afleveret, på at meditere. Jeg mediterer på to måder, der både tilgodeser min feminine og min maskuline side. (”feminin og maskulin” skal ikke forveksles med mand og kvinde. Hvad enten du er kvinde eller mand besidder du begge egenskaber, der hver på sin måde er god for dig. For mig handler det om, at skabe balance mellem det maskuline og det feminine i min hverdag)

De første 10 minutter laver jeg en klassisk meditation, hvor jeg sidder stille og tømmer hovedet for tanker. At sidde stille og tømme hovedet på den måde, er ret maskulint, så den form for meditation hjælper mig til at få ro i mit hovedet og mere klarhed. 

De næste 10 minutter sætter jeg noget musik på og laver en form for dansemeditation. Det er en mere feminin form for meditation, der på samme tid giver ro og liv i kroppen. 


2. Natur

Jeg sørger for at gå ture i naturen. Enten i skoven, ved vandet eller i en park. Det hjælper på stress, og det er som om at nervesystemet falder til ro. Det er ofte her, jeg bliver opmærksom på, hvor stresset jeg i virkeligheden er, for i de perioder bliver jeg så uendelig træt efter en gåtur, at jeg går hjem og sover, hvis det er muligt. 

3. Kvinder

For mig er kvindefællesskaber helt utrolig vigtige. Jeg har de dejligste kvinder i mit liv, og jeg føler mig altid løftet og i godt humør, når jeg afser tid til at se dem. 
Jeg har været selvstændig i 13 år med en karriere der ofte kræver at jeg tænker i forretningsstrategi, kommunikation, eksponering og salg. Samværet med mine veninder vækker blødheden, letheden og hengivelsen.