3 fejl du ikke må begå i sommerferien, hvis du vil forblive sund

 
Blogindlæg af Marie Steenberger

Som du måske har bemærket, hvis du har fulgt mig længe, så er jeg ikke den ernæringsekspert, der råber luk munden og let røven efter folk, der synes de vejer for meget. Jo måske, hvis det virkede.

Men tro mig. Det virker ikke. Havde du bare kunne stoppe med at spise, havde du nok gjort det. Og så havde du ikke haft behov for flere kostråd.

At tale til fornuften er måske den mest misforståede tilgang til sundhed, hvis du spørger mig. De fleste ved godt, at de skal røre sig mere, spise flere grøntsager og mindre chokolade. Det er ikke fornuften, der er noget galt med. Den største udfordring i et vægttab er den metode, du bruger til at tabe dig.

Læs med her og find ud af, om du er på vej til at begå de tre største brølere i forsøget på at holde vægten eller  tabe dig.

FEJL #1 Du overvejer at følge en kostplan, der kan give dig et hurtigt vægttab

Flere undersøgelser peger på, at en restriktiv slankekur er det mest sikre fingerpeg om, at man vil tage på i fremtiden. Fire ud af ti vejer mere efter en slankekur, end da de begyndte kuren, og kun en ud af ti bevarer mindst en fjerdedel af det opnåede vægttab.

Restriktive slankekure gør ikke kun folk tykkere over tid. De er også en af de vigtigste årsager til, at flere og flere kvinder udvikler et anstrengt forhold til mad.

Hvis du har mange slankekure bag dig, er du trænet i at lytte til alt andet end det din krop fortæller dig. Slankeprogrammer hjælper dig til at spise på bestemte tidspunkter, spise bestemte mængder og spise noget bestemt. Du behøver med andre ord ikke at lytte til din krop, når du er på slankekur. Men når du stopper og alle reglerne bortfalder, hvad har du så at rette dig efter? Det er ofte her, at de fleste tager de tabte kilo på igen.

For at tabe dig og holde vægten, må du få tilliden tilbage til din krop. At lade din krop vise dig vejen til et sundt vægttab, giver dig det tilbage, som du har mistetfor længst – nemlig en livslang og trofast slankeguide lige ved hånden, altid.

FEJL #2 Du deler din mad op i rigtig og forkert

Utallige psykologiske undersøgelser viser, at jo mere du nægter dig selv noget bestemt mad, jo større bliver din lyst til netop det. Du udvikler cravings, som er en ubændig trang til noget bestemt.

Cravings efter det ”forbudte” mad viser dig, at din tankegang er inde på et forkert spor, hvor du opdeler mad i tilladt og forbudt og lader madregler og restriktioner kontrollere din vægt.

Når du beslutter dig for, at du må spise alt, så bliver det før så forbudte mad knap så spændende. Det kan godt være, at du stadig vil have lyst til guldkarameller og ost, også i store mængder, men så snart du ved, at du må spise det hver gang, du virkelig har lyst, så mister chokoladen noget af sin tiltrækningskraft. Nu gælder det nemlig ikke om at udrydde den, mens du kan - for du kan jo få mere af det i morgen.

FEJL #3 Du springer måltider over for at spare kalorier sammen

Når du springer måltider over for at spare kalorier sammen, ignorerer du bevidst din krops signaler om sult. Der skal ikke gå mere end 5 timer uden mad, før dit blodsukker falder så meget, at du bliver din egen værste modstander, når det gælder kalorier.

Med et lavt blodsukker sættes din fornuft på pause og dine instinkter tager over. Det er på dette stadie, at du er villig til at plyndre en tankstation bare for at få nogle hurtige kalorier indenbords. Gulerødder, rugbrød og æbler bliver pludselig uinteressant og pølser, nødder, chips og slik får tænderne til at løbe i vand.

Hvis du virkelig vil tabe dig, så er det din sult, du skal værdsætte ved at spise, når du er sulten. Din sult er faktisk din bedste slankeguide.