De 10 anbefalinger til sundhed lægger en akademisk afstand til danskerne

 
10 Anbefalinger til et sundt liv

De 10 anbefalinger til sundhed lægger en akademisk afstand til danskerne

Fem ministre modtog d. 20. april 10 anbefalinger fra en prominent skare af meningsdannere i Advisory Board for mad, måltider og sundhed. Anbefalinger der skal bremse danskernes øgede overvægt og begrænse de store udgifter samfundet poster i behandling af livsstilssygdomme.

Alt sammen fine intentioner, men med de 10 anbefalinger kommer vi næppe i mål. Desværre!

Stort vægtfokus gør danskerne tykkere
I de snart 20 år jeg har arbejdet med sundhed, har jeg ikke set særlig meget nyt under solen, når det gælder gode råd ovenfra. Og jeg synes ikke, at de 10 nye anbefalinger adskiller sig fra det, vi allerede har forsøgt os med før, når det gælder om at løfte sundheden i Danmark. Jeg mener, at dette her smager af gammel vin på nye flasker, og det lugter af akademisk afstandstagen til danskerne og en manglende indsigt i, hvor det egentlige problem ligger begravet.

Jeg protesterer imod præmissen om, at jo klogere danskerne er, jo sundere bliver de. Jo mere de ved om mad, måltider og ernæring, des slankere bliver danskerne, og jo mere motion vil de dyrke. 

Sundhedsprofesionelle kan ikke blive ved med at råbe de officielle kostråd, med dertilhørende anbefalinger, ud til befolkningen i håbet om, at det ændrer deres sundhed. Det har vi gjort længe - og det virker ikke. I værste tilfælde er det med til at forstørre vægtproblematikken. Lad mig forklare hvorfor:

Havde man flyttet blikket væk fra maden et øjeblik, havde man kunne læse en masse undersøgelser der viser, at netop det store vægtfokus i samfundet skaber grobund for fedme, negativ kropsopfattelse og spiseforstyrrelser. 

Man ville også have forstået, at det er muligt at forbedre helbredet uden at tabe sig, og at der er en klar sammenhæng mellem fysisk og psykisk helbred, så når vi har det bedre med os selv, så har vi et bedre helbred og træffer sundere valg i hverdagen.


Hvis der skal ske noget nyt og anderledes, skal vi tænke nyt og anderledes
Hvor mange af disse medlemmer i dét Advisory Board sidder hver dag med fingrene helt nede i bolledejen og taler med de enkelte mennesker om deres udfordringer med mad, sundhed og vægt? Jeg gætter på, at det ikke er særlig mange.

Har de mon nogensinde siddet overfor mennesker, der hver dag kæmper med overspisninger, underspisninger, overvægt, atypiske og typiske spiseforstyrrelser - eller læser de bare om dem i diverse undersøgelser og bøger?  

Det undrer mig, at der ikke er inviteret folk med, der kender til den menneskelige psyke. Madmentorer eller psykologer der ved, hvad det vil sige, når folk saboterer ethvert vægttab. Professionelle der til dagligt arbejder med overspisning og at spise på følelser og som ved, hvad der skal til, for omsætte viden til praksis. Folk der ved, hvad madafhængighed betyder, og hvad det vil sige, at være et ungt menneske i en digital verden, der hader sin krop og skiftevis sulter sig selv og overspiser. 

Hvor er de mennesker, der kender mennesker i det her Advisory Board? Og hvor er forståelsen for mennesker og sundhed i disse anbefalinger? Jeg kan ikke se dem!

Det er på tide, at vi som sundhedsfaglige ansvarlige anskuer sundhed ud fra et helhedsperspektiv med fokus på det hele menneske.

Derfor har jeg taget mine fingre op af den bolledej, jeg hver dag slår op, når jeg som ernæringsekspert og Madmentor arbejder med mennesker og deres reelle udfordringer.  

Her er mit bud på 10 anbefalinger til danskerne:

10 Anbefalinger

til et sundt liv, hele livet.

 

1. Start med dig selv
Uanset din position i samfundet, så bidrag til ikke at give vægt og kropsproblemer videre til de næste generationer. Støt dine og andres børn ved at tage ansvar for din egen sundhed. Tal ikke om sund og usund mad med børn, men vær selv det gode eksempel gennem dine handlinger. Leg, bevæg dig og nyd al slags mad. Gør det til et fælles samfundsanliggende, at kroppe er værdifulde og kan vise vejen til et sundt og langt liv, hvis vi respekterer hinandens kroppe og vores egen krops signaler.
 

2. Smid slankekursmentaliteten i skraldespanden
Lad være med at tro på tanken om, at slankekure slanker. Det gør de ikke. Tværtimod viser utallige undersøgelser, at du tager på igen efter en slankekur. Find årsagen til din overvægt, og undersøg den i stedet. Så har du nøglen til en sund og slank krop hele livet.
 

3. Skift fokus fra vægt til velvære
Vægtfokus skaber grobund for kropsutilfredshed, som er stærkt forbundet med udvikling af spiseforstyrrelser og fedme. Det er muligt at forbedre dit helbred uden at tabe dig, fx ved at bevæge dig mere. Det fysiske helbred står ikke alene. Ved at fokusere på dit psykiske velvære vil du få mere overskud til at spise og bevæge dig efter din krops behov.


Du kan downloade alle 10 anbefalinger på knappen her: