Panikker du også over din sundhed i ferien?

 
BLOG_Panik.jpg

Jeg synes vinteren har været alt for lang i år, så jeg har glædet mig til nogle uger, hvor skuldrene falder ned, kroppen slapper af og fregnerne på næsen pibler frem. Sommerferie, kølig hvidvin i solen, bare tær i græsset, is på havnen og samvær med familien. 

Lige så dejlig sommeren er, ligeså skræmmende kan den være for mange af mine klienter. For hvordan skal det ikke gå med sundheden, balancen mellem det usunde og det sunde og kiloene, når hverdagen bliver til ferie, og man er langt væk hjemmefra. Fra ens eget køkken, fra rugbrødet og fra de vante rutiner. 

Det er svært at tage juiceren med til Grækenland. Rugbrød og skyr får sikkert også lov til at blive hjemme. Men den gode nyhed er, at der er én ting, du altid kan tage med på ferie og som kan sikre dig, at du ikke skal bruge alt for meget unødig tid på at tænke over din sundhed i din dyrebare ferie. Og det er din krop. Den krop der fortæller dig præcis, hvor store mængder mad, du har brug for. 

Hvis du tør lytte til den. 

Den krop, der fortæller dig, hvor mange måltider du har brug for om dagen, og om du har behov for mere grønt eller mere kød. 

Hvis du tør stole på den. 

Så lad være at panikke over, at du skal på ferie. For når du først har lært at spise intuitivt ved at tage kroppen med på råd, så kan du slippe alle bekymringer om sommerferie og for mange ekstra kilo på sidebenene. 

Værdsæt din sult

Fordelen med at lytte til kroppens signaler om sult og mæthed er, at du har en gratis sundhedsrådgiver lige ved hånden hele tiden, hele livet.

Kroppen sender så mange signaler hele tiden. Men af forskellige grunde vælger mange at overhøre signalerne om sult og mæthed. Mange der spiser for meget har en vane med at spise lidt hele tiden for at undgå at blive sulten. Det kan have stået på i årevis, og de har fuldstændig glemt, hvordan det føles at være sulten.

Andre forsøger at spare kalorier sammen i løbet af dagen ved at ignorere kroppens sult-signaler, indtil de bliver så sultne, at de giver los, når de endelig må spise.

Men sult er ikke farligt. Sult er bare kroppens måde at bede om mad. Mæthed er kroppens måde at sige tak for mad på. Se på barometeret her.

Den optimale måde at spise på er at spise, når du er sulten til 3 på skalaen og stoppe, når du er mæt til 6.

Det lyder så let, og det er det også, når du har lært det.

Men det kan tage lidt tid at lære dig selv og din krops signaler at kende.

Jeg spiser selv efter denne skala og har ikke ejet en vægt siden jeg var 20 år. Need I say more?

Intuitiv spisning gør op med tanken om, at en slank og sund krop kun kan opnås gennem kalorieregnskaber og restriktive kure. Intuitiv spisning er sundhed for alle størrelser, tykke som tynde, der ønsker at opnå en sund vægt og genfinde nydelsen ved at spise med et afslappet forhold til mad. 

Det handler blandt andet om at træne de forskellige nuancer i sult og mæthed, så du kan spise alt den mad, du godt kan lide, men i de mængder der passer til dig.

Flere undersøgelser om intuitiv spisning viser, at intuitiv spisning ikke bare fremmer et sundt vægttab men også fremmer et fysisk og psykisk velvære samt et mere positivt kropsbillede.

Er du nysgerrig på intuitiv spisning?

Læs mere om mit kursus: Tab dig med intuitiv spisning